Vi kan ta den mindre gøyale delen av det først: I løpet av 2025 blir det et krav at virksomheter – både offentlige og mange private – må tekste alt film- og lydinnhold de publiserer. Dette er en del av EUs tilgjengelighetsdirektiv (EAA), som har som mål å sikre like rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne og gjøre digitalt innhold tilgjengelig for alle.
For offentlige aktører er dette allerede et lovkrav. Fra juni 2025 gjelder det også for private virksomheter med over 10 ansatte eller en årlig omsetning på mer enn 20 millioner kroner. Det betyr at alt forhåndsinnspilt lyd- og videoinnhold må tekstes eller ha et tekstalternativ som gjengir innholdet. Brudd på regelverket kan føre til pålegg om utbedring – og i verste fall dagbøter.
God praksis
Teksting handler ikke bare om å følge loven; det er også en veldig effektiv måte å øke både tilgjengelighet og rekkevidde på.
Fem gode grunner til å tekste filmer:
- Rekkevidde
- Av og til ser man videoer uten lyd. For eksempel i offentlige rom, eller fordi man har skrudd av lyden på sosiale medier. Med teksting blir budskapet ditt tilgjengelig, uansett lydstryke.
- Tilgjengelighet
- Hørselshemmede og personer med andre funksjonsnedsettelser kan enkelt få tilgang til innholdet ditt når det er tekstet. I tillegg er teksting praktisk for alle som foretrekker å lese, eller som sliter med å forstå aksenter eller komplekst språk.
- Synlighet
- Søkemotorer som Google er gode på å indeksere tekst. Med transkripter og undertekster øker sjansen for at innholdet ditt blir plukket opp av nye målgrupper. Teknisk sett anbefales det å bruke formater som:
- WebVTT: Gjør teksten søkbar og kopierbar på nettsider (som filmen på hovedsidene).
- SRT: Brukes ofte på YouTube og Vimeo, der teksting kan slås av og på.
- Burned captions: Teksten er "brent inn" i videofilen – ideelt for skjermbruk på steder som har en Hallingcaster Aktivert✓ (vår Digital Signage -plattform).
- Søkemotorer som Google er gode på å indeksere tekst. Med transkripter og undertekster øker sjansen for at innholdet ditt blir plukket opp av nye målgrupper. Teknisk sett anbefales det å bruke formater som:
- Forbedringsmuligheter
- Teksting gir mulighet til å justere formuleringer, rette opp i talefeil og gjøre budskapet enda klarere. Dette skaper en bedre opplevelse for seeren og hjelper deg med å formidle poengene dine tydelig.
- Fleksibilitet og gjenbruk
- Når du har tekstet filmen din, kan du også bruke transkriptet som grunnlag for blogginnlegg, foredrag eller til og med bøker.
Fra oss til matprodusenten
Et eksempel på hvor viktig teksting er, finner vi i filmen fra Hallingcast om Vats Gardsmat. Filmen er både på sosiale medier og, via QR-kode som leder til en Hallingcaster Publisert✓ (vatsgardsmatfilm.no) lett tilgjengelig fra produktemballasje – delt opp i mindre kapitell. De som skanner koden eller ser filmen på sosiale medier, kan følge med på innholdet uten lyd – enten de er hjemme eller på t-banen hjem fra Bondens marked.
Filmen om Vats Gardsmat (23 minutter) kan ses i sin helhet på Hallingcaster Aktivert✓ – som blant annet er plassert i kafeen på Samhald. Levende bilder og et budskap som treffer, selv uten lyd.
Fordelene er mange
Teksting og transkribering er lovpålagt, men det er også en mulighet til å utvide rekkevidden og engasjement. Oppsidene er tydelige:
- Bedre tilgjengelighet.
- Økt synlighet/søkbarhet.
- Muligheten til å nå internasjonale målgrupper på en enkel måte.
Et lite PS til slutt:
Hallingcast AS leverer profesjonelle presentasjonsfilmer for bedrifter. Vi har også skrevet en artikkel om hvordan lyd og musikk kan forsterke en merkevare. Vi ønsker – som deg – at filmer oftest ses med lyd. Vi "timer" ikke takt og tone i etterarbeidet bare fordi det er moro, heller 😆
Alle filmer vi produserer publiseres på vårt digital signage produkt, Hallingcaster Aktivert✓, i tillegg til vår YouTube-kanal og Vimeo, med mindre vi avtaler noe annet.
Kontakt oss om du ønsker en presentasjonsfilm av bedriften din (da vel).