Rundt 2010 hadde bloggen sin storhetstid. På denne tiden skulle alle med en nettside ha en blogg, gjerne med de siste sakene øverst på forsiden. Dette skulle skape et engasjement blant brukerne og få dem til å komme tilbake, igjen og igjen. Hvert enkelt nettsted skulle være som en liten nettavis. En fenomenal idé med de beste intensjoner – hva kunne gå galt?
Bloggingen den gangen startet gjerne friskt, med mange gode innlegg. Så gikk det kanskje litt lengre tid mellom hvert enkelt innlegg, inntil mange sluttet å publisere innlegg. Mange blogg-baserte forsider endte opp med flere år gamle saker, og en stakkars webredaktør endte opp med dårlig samvittighet over hva som burde vært fulgt opp.
Etter hvert ble bloggfeeden erstattet med enkle feeder fra Facebook, Instagram eller Twitter/X – for der var det jo så lett å poste innlegg. Lite visste de at de ikke lenger selv eide eller hadde kontroll på innleggene sine, og det hadde heller ingen positiv effekt på synlighet i søkemotorene.
Selv jobber jeg daglig med noen av Norges mest kjente merkevarer. Bak merkevarene står bedrifter som årlig bruker millioner av kroner på markedsføring, og mye av ressursene havner hos Google og Facebook i form av annonser. I Google kan man på sett og vis betale seg opp på søkeresultatene, men det koster.
Har du en liten bedrift med et mer moderat markedsføringsbudsjett, kan det virke nesten uoppnåelig å gjøre seg selv synlig.
Google Search Console
Jeg holder på med et sideprosjekt som heter Itefy, en webbasert app som gjør det enkelt for bedrifter å administrere utstyr og eiendeler. Som et sideprosjekt har det ikke så stor omsetning, og det å svi av mye penger på annonser er ikke realistisk.
Jeg har lenge hatt en blogg på nettsiden, mest for å skrive om ny funksjonalitet. Bortsett fra som en informasjonskanal har ikke bloggen hatt så mye organisk trafikk fra søkemotorene, ifølge blant annet Google Search Console – et gratis verktøy som viser deg statistikk over din synlighet hos Google.
Det vil si, én bloggpost utmerket seg positivt. Noe av grunnen var nok at jeg ga bort en regneark-mal for registrering av utstyr gratis. Denne traff godt på noe mange søkte etter, og som det ikke fantes mye av ellers. En perfekt, men sjelden kombinasjon.
Denne artikkelen skilte seg dessuten ut fra øvrige artikler ved at den i stor grad var tidløs. Mens en produktoppdatering ble stadig mindre relevant med tiden, var denne artikkelen relevant i mange år framover.
Bruk en dyktig tekstforfatter
Våren 2024 migrerte jeg nettstedet Itefy.com over til Craft CMS.
En av grunnene var at jeg ønsket at nettsiden skulle være så enkel som mulig å oppdatere. Ikke bare for meg selv, men også for andre redaktører. Dette åpnet nemlig en mulighet for å leie inn bloggforfattere til å skrive nye bloggartikler.
Craft CMS gjorde det dessuten enkelt å tilpasse tilgang for en eller flere eksterne personer, slik at de kun kan gjøre endringer i bloggseksjonen, og begrense tilgangen til å kunne skrive nye eller redigere sine egne bloggartikler. Sommeren 2024 fant jeg en frilans bloggforfatter, som i gjennomsnitt poster 2 til 3 artikler hver uke, på bloggen til Itefy.
Hva er resultatet så langt?
På 6 måneder har vi hatt en tidobling av antall ganger Itefy dukker opp i søkeresultatene i Google, fra ca. 800 visninger per dag til gjennomsnittlig 8000 visninger per dag, med en jevnt stigende kurve. Antall klikk øker i samme tempo, og det er også en økning i antall registreringer på nettsiden hver uke. Derimot henger gjennomsnittlig klikkprosent og gjennomsnittlig plassering i søkeresultatene noe etter. Men det er som forventet, for nytt innhold tar vanligvis noe tid å «modnes» hos søkemotorene.
Skap en tidløs relevans
Bloggartiklene våre er tidløse, informative artikler som er relevante for målgruppen vår.
Det har lite å si om du får mye trafikk til nettsiden, dersom de som besøker siden ikke har interesse for det du selger. Det er derfor viktig å være bevisst på at temaene som skrives om, har en tilknytning til og er av interesse / har relevans, for din potensielle kundegruppe.
Velg et godt verkøy
Samtidig er det viktig å bruke de riktige verktøyene. Craft CMS var et naturlig valg for meg, fordi plattformen ikke bare gjør det enkelt å vedlikeholde en blogg, men også gir stor fleksibilitet til å bygge og vedlikeholde en profesjonell nettside uten teknologiske begrensninger. Verktøyet er enkelt å bruke og tilpasse til ethvert behov.
Red.anm. Husk at en "blogg" ikke nødvendigvis må hete "blogg". Vår egen blogg for Hallingcast heter SPENST, for Kantefølflak har vi brukt "Fjelltid" og for en av våre kunder, Hallingdal Flistermindal, har vi kalt bloggen for "Flisespikkeriet".
Forestill deg at du sitter på en balkong i tredje etasje med en ropert og vil fortelle om noe veldig relevant for de forbipasserende på gaten under. Ville de sett opp om det bare var nok en "balkong"?