Skip to Content

I takt og tone – hvor viktig er lyd og musikk for en merkevare?

Musikk & lyd
image description
Dronebilde fra Hol. Foto: Anders Medhus

Musikk er kanskje den mest allment kjente kunstformen. Den har en evne til å inspirere, ikke bare visuelle kunstnere, men også folk flest. Den kan fylle et tomrom og blokkere ut hverdagens støy. Men er det egentlig så viktig å bruke tid på musikk, takt og tone i en bedriftssammenheng?

Det korte svaret er: Ja.

Fra Hallingdals egen "Countrykanal"

For Hallingdøler, og spesielt “hyttehallingen”, er påskeradioen på Radio Hallingdal et kjent og kjært fenomen. Til og med for Harry Hole. Bak fasaden av reportasjer, intervjuer, auksjoner, hilsninger, quiz og musikk ligger et team av frivillige som syr sammen ti dager med sammenhengende underholdning. I denne tradisjonen er musikk og lyd et viktig element for å samle folk i et fellesskap.

Min egen erfaring med radioarbeid startet da jeg var fem år gammel, hvor jeg ble med min far, Knut Medhus, som tekniker, journalist og senere produsent. De første årene var jeg riktig nok mest opptatt av å gjøre som jeg ble bedt om, å leke “stilleleken”.
Gjennom årene lærte jeg hvordan riktig bruk av musikk, lydnivå (volum), jingle og lydeffekter kan sette en stemning og engasjere lyttere. Musikk har fulgt meg hele livet, fra barndomsminnene med Kenny Rogers på kassettspilleren i bilen til å jobbe som musikksekretær på Radio Nova i Oslo.

Men hva har dette med “musikk for bedrifter” å gjøre? Musikk er mer enn bare underholdning. Det er et verktøy som kan brukes strategisk i kommunikasjon og styrke merkevareidentiteten. Ikke alt med fornavn "Hallling" skal nødvendigvis bruke countrymusikk, selv om vi befinner oss på bygda.

Musikk i bedrifters filmpresentasjon

Når det kommer til filmproduksjon, kan musikkens rolle være avgjørende for å holde seerne engasjerte hele veien. Musikken skal ikke bare fylle tomrommet fra dronebilder uten lyd. Den skal formidle en følelse som kan styrke budskapet i filmen. Tenk deg følgende eksempel:

Et dronebilde viser et stille fjellandskap i morgengry. Fuglene kvitrer, og de firbeinte hviler. Det er en rolig, fredelig stemning. Filmen skal representere en bedrift som tilbyr hyttevask, og bildene skaper en følelse av tidlig morgenro før dagens arbeid begynner. Musikkvalget er viktig – det understøtter fortellingen om en bedrift som må starte tidlig for å sikre at hyttene er rene og pene til sine nye eiere ankommer med flyttelasset litt senere på dagen.
For å speile en følelse av ro og harmoni, ville det vært mest riktig å velge musikk med enkel struktur. Kanskje akustiske instrumenter som piano eller fløyte. Dette musikkvalget ville fremheve bedriftens pålitelighet og kvaliteten på deres arbeid. På den andre siden, hvis man hadde valgt dubstep eller komplekse musikalske strukturer med tung bass og harde trommeslag, ville det skapt en følelse av uro og kaos, noe som ikke ville matchet budskapet om ro og perfeksjon.

Alle forstår at nedvask av en hytte før overtakelse – muligens med en utbygger hengende over seg og en elektriker som må gjøre siste finish fordi utelampen ankom med budbil kvelden før – er hektisk og krevende. Men følelsen du – som bedriftsleder av vaskeselskapet – selger, er harmoni og renhet.
Musikk har evnen til å forme publikums oppfatning og følelser. Når man velger riktig musikk for filmproduksjon, forsterker man bildene og fremhever produktet eller tjenesten det handler om.
Musikk blir et strategisk verktøy for hvordan et budskap oppfattes.

Hallingcast bruker ofte musikk fra kataloger som Musicbed eller Audiio for å finne passende lyd til bilde. Avhengig av budsjett, bruker vi alt fra noen minutter til flere timer på å finne akkurat den musikken som treffer følelsen og fremhever budskapet til bestillerens produkt.

Komponert filmmusikk for merkevarer

Når man bygger sterke merkevarer, holder det ikke alltid med generiske musikkvalg fra musikkataloger. Tenk på varemerker som Finn.no, Telenor, og McDonald’s. Hvis jeg ber deg lukke øynene og tenke på disse merkevarene, kan du sannsynligvis nynne på deres kjenningsmelodi eller “lydlogo” når du åpner øynene igjen. Disse unike lydsignaturene er komponert for å representere merkevaren på en måte som ingen generisk standardmusikk fra en online katalogtjeneste kan.

Det å skape en slik lydlogo eller original filmmusikk for et merke er en krevende og kompleks prosess som krever spesialisert kompetanse. Derfor har vi i Hallingcast valgt å samarbeide med Ådne Lyngstad Nilsen når en bedrift ønsker å bygge sin merkevare med en unik lydidentitet som skiller dem fra mengden.

Til slutt et internt eksempel

Vi har jobbet med lyd for flere varemerker, både eksternt og internt. Eksternt inkluderer dette Skaugum Bestikkfabrikk og Hallingdal Hytteservice, mens internt har vi utviklet lydlogoer for både Kantefølflak og Hallingcast. I vårt tilfelle startet vi med en vignett for våre tidlige (nå antikke) filmer fra grønnskjermstudioet, og utvidet til pausemusikk for våre live streams. Dette har gitt oss en gjenkjennelig lydlogo som vi bruker konsekvent i alt vi produserer internt.

I filmen på vår hovedside (på knappen “Se filmen om Hallingcast”), bestilte vi spesialkomponert musikk fra Ådne. Briefen for musikken var som følger:

  • Filmen starter med vakre dronebilder fra Hallingdal.
  • Etter noen sekunder går vi over til en typisk intervjusituasjon.
  • Intervjuobjektet sliter med å finne ordene – det er vanskelig å snakke om seg selv.
  • Situasjonen blir lettet når intervjuobjektet blir avbrutt av en telefon (saved by the dong).
  • I bakgrunnen, overraskende nok, ser vi noen som hopper spensthopp.
  • Intervjuobjektet må tilkalle hjelp, og situasjonen blir plutselig mer alvorlig.
  • Det kleine intervjuet går over til en mer heroisk scene, der en vis mann kommer til unnsetning.
  • En fortellerstemme tar over, og filmen avsluttes med Hallingcast-tonene.

Se filmen om Hallingcast her (husk lyd):

 

Selv om denne filmen ble laget etter en “happy go lucky”-metode, der statistene ble spurt dagen før, manus skrevet på post-it-lapper, og værforholdene uberegnelige, var musikkproduksjonen nøye planlagt. 
Musikken ble skreddersydd til hver scene og avsluttes med de samme tonene som vår lydlogo. Filmen ble produsert parallelt med musikken og nøye klippet for å matche takt og tempo fra musikken helt til slutt.

Selv om Hallingcast ikke er like kjent som Finn.no eller McDonald’s, handler det om å være tro mot merkevaren og holde en rød tråd gjennom hele merkevarebyggingsprosessen.

Til inspirasjon

Vi ønsker å inspirere andre bedrifter til å tenke strategisk rundt sin bruk av musikk. Ved strategisk bruk av musikk og lyd kan du sikre at merkevaren din skiller seg ut og blir husket.

Det handler om å bygge en lydidentitet som støtter merkevaren på lang sikt, og ikke bare velge en tilfeldig musikkbit fra en katalog, selv om dette fungerer utmerket i budsjettvarianten.