Skip to Content

Midt i Hallingdals geografiske navle samler bedrifter fra hele landet seg

Case study
Britt fra aministrasjonen, fotografert under logo-lampen som kaster lys over det geografiske midtpunktet i Hallingdal. Foto: Anders Medhus

Slik har det ikke alltid vært. Dette stedet har gått fra å være et samlingssted for grønnkledde nordmenn (HV) – til et lokalt senter for beredskap i kommunens regi – til et senter for bærekraft, innovasjon og beredskap, med private eiere.

Hallingcast har vært med på reisen og hatt ansvaret for merkevarebyggingen – et bredt spekter av markedsføringstjenester – helt siden 2007. I denne artikkelen vil vi dele noen erfaringer til inspirasjon for hvordan vi kan hjelpe din bedrift og dekke noen av de samme behovene.

Torpomoen

Vi snakker selvsagt om Torpomoen. Når vi først ble introdusert for bedriften og stedet, var det et ganske typisk "case" med en daglig leder og administrator, som ville ha litt hjelp med nettsidene.

I 2008 fikk Torpomoen nye eiere. Eiere som så potensiale for stedet. Eiere som hadde (og fremdeles har) ambisjoner for fremtiden.

Verdien av å handle lokalt

Det første oppdraget fra eierselskapet var å fjerne "HV-stempelet", og lage en ny logo. Dermed startet en grundig prosess med identitetsbygging og varemerkearbeid.

Vi ble, under Utforming Medhus ENK som vi het den gangen, med i loopen fra dag én, fordi vi hadde nettsidene til bedriften, og allerede forbedret og revidert sidene gjennom flere år, når ny profil skulle lages.

Et byrå utenfra ble hyret inn til et forprosjekt for identitetsarbeidet.

Jeg husker ikke alle detaljene, men på et tidspunkt satte eiere ned foten for kommunikasjonsbyrået, da prislappen viste seg å bli midt på treet av et sekssifret beløp, og allikevel kanskje ikke treffe blink.

Hallingcast er valget for deg som kjenner på en viss uro for å involvere større miljøer som tyr til langdryge, kostbare prosesser uten at sluttproduktet blir bedre. 

Vi gjorde prosessen kortvarig, og laget en varig, bærekraftig identitet. Betydningen av en god visuell identitet kan nemlig ikke overvurderes. Ikke minst løste vi oppgavene for en tiendedel av kostnadene i forhold til byrået utenfra.

Et bredt spekter av markedsføringstjenester

For å gjøre en lang historie kort (2007 til 2023). Vi har levert alt synlig markedsmateriell for Torpomoens mange virkeområder. For å oppsummere: Visuell identitet (logo og profilhåndbok), nettsider, annonsering, trykksaker (skilting, reklame, messeutstyr, flagg, foliering, dekor etc), utsmykking, fotografering og filmproduksjon.

Mot slutten av 2022 og inngangen til 2023, når Hallingdal innovasjons- og bærekraftsenter skulle åpnes, var vi dessuten med på, det som for oss i alle fall er prikken over i’en, nemlig opparbeiding av kontorene for Torpomoens andre satsingsområder: Bærekraft og innovasjon. Reodor Felgens verksted ble spiren til Hallingcast AS, som du kan lese om her.

Vi takker for tilliten og avslutter med en bildeserie, og en film som vi laget for Hallingdal brann- og redningsteneste IKS og Torpomoen Utvikling AS. Alle foto: Anders Medhus.

Kontakt oss dersom du har behov for tjenester innen markedsføring.

Utsnitt fra bærekraftshjørnet i andre etasje på Torpomoen. Tilbudet er gratis og åpent for alle.
Utsnitt fra Reodor Felgens verksted. Dette er kanskje noe av det morsomste vi har jobbet med, fri kreativ utfoldelse for noe som veldig mange har en relasjon til.
Verdien av å tenke lokalt. Bilde (fra Sundreball på Ål) henger nå i kantina, og viser tilknytting til lokale engasjement, og letter på arbeidsmiljøet.
Bilde fra skogbrannøvelse på Torpomoen, som er tapetsert på en vegg i enden av kantinen.
Fra tredje etasje på Torpomoen. Vi har levert totalt 5 lamper med logo, slik som bilde i toppen, og dette bilde av Hallingdal Økonomiservice sine kontorer.
Drone- og dokumentarfoto under et av de mange volvotreffene som holdes på Torpomoen hvert år.
Fra bildeserien "Slå knockour på julestresset" der vi har samarbeider med Hallingdølen om annonsering opp mot jul. På Torpomoen kan man nemlig kombindere obligatoriske kurs, med utsøkt mat hos Hallingdal Catering.
Fra Sikkerhetsbutikken til Bjørn Erik på Torpomoen. Har har vi levert folie og bildene i toppen av reolene.
Oppstillingsbilde for å vise hvordan øvingshuset "Vekterbygget" kan brukes til trening for både nødetater og bedrifter for å styrke beredskap, og arbeidet med dette.
I Hallingdal innovasjons- og bærekraftsenter skal det naturligvis være mulig å si noe om "Innovasjonsutsikter for Hallingdal". Vi laget en metallplate og magnetsymboler. Se forøvrig filmen i bunnen av artikkelen.
Tech lab'en på Torpomoen ble naturligvis dekorert med tilhørende ASCII-kunst og C++ kodessnutt. Leverandør av folie: Hallingdal Trykk.
Skreddersydd CNC-frest kart over Hallingdal, montert på mosevegg, med avstandstykker fra Hallingplast AS i Kleivi. Ta deg en tur innom og studér kartet. Kanskje det inspirerer deg til dekorløsning i din bedrift?
I forbindelse med Reodor Felgens verksted pitchet vi inn idéen til Fujifilm Nordic AB (INSTAX), og har etter den tid inngått flere samarbeid på andre prosjekter.
Øl-etikett for åpningsdagen av innovasjons- og bærekraftsenteret (produsert på GØTT Mikrobryggeri).
Fra åpningen av Vekterbygget. Vi monterte logoen, godt synlig fra Rv7, levert av en av våre samarbeidspartnere, Geilo trykk og reklame.
Foto for et litt annerledes skilt-kart. Velkommen til Torpomoen.

 

Takk for tilliten

Gjennom mange år med varemerkebygging har Torpomoen vært en evnetyrlig reise, sett fra en leverandørs perspektiv, med veldig mange og veldig forskjellige type oppdrag. Synlig for veldig mange bedrifter. Det blir spennende å være med på utviklingen av Torpomoen videre.

Hallingcast holder til i andre etasje på Torpomoen, og vi har både kaffe og te. 

Kom innom, eller bruk kontaktskjemaet her, for en uforpliktende prat om hvordan våre tjenester kan hjelpe deg og din bedrift.