Hallingcast | Bærekraftige løsninger – et frø er sådd Skip to Content

Bærekraftige løsninger – et frø er sådd

Merkevarebygging
Hallingskarvet 26. april 2025. Foto: Anders Medhus

Det er lett å føle seg liten i møte med verdens utfordringer. Men når flere av oss tar små og velvalgte steg, så skjer det noe viktig og riktig. Bærekraft handler om mer enn klima – det handler om helse, trivsel, ansvar, fellesskap og sunn økonomi i egen bedrift.

Bærekraftige forretninger

Nå har vi valgt å legge opp til et bærekraftig løp for Hallingcast AS. Vi har blitt et Miljøfyrtårn. Kanskje virker det ubetydelig at én liten bedrift tar grep for en mer bærekraftig hverdag, for hvilken rolle spiller man i det store spillet – en justert rutine her, en ny policy der – i møte med de enorme utfordringene vi står overfor?

Det er akkurat slik endring starter. Ikke med store, bråkete kampanjer, men heller med mange små, konkrete handlinger som drar i riktig retning.

Miljøfyrtårn-sertifiseringen handler om mer enn klima og miljø isolert. Det handler om helse og sikkerhet. Det handler om trivsel på arbeidsplassen og inkluderende arbeidsmiljø. Det handler om å ta bevisste valg – ansvar – for hva som kjøpes inn når, hvem som leverer, og hvilke verdier som bygges i lokalsamfunnet vi er en del av.

Du legger merke til det, i det små. En blendende lyspære på kontoret blir kanskje et spørsmål om trivsel og arbeidsmiljø. En vernerunde åpner øynene for gjestetilfredshet. En samtale med IT-ansvarlig bekrefter at datasenteret der nettsidene ligger drives på 95% fornybar vannkraft, og kjøles med rent vann som kan brukes på nytt i andre enden, fordi det er fritt for giftige kjemikalier.

Et frø er sådd

IT-bransjen står nå for like store globale karbonutslipp som flybransjen – og det vil snart komme krav om utslippsmåling, også på digitale løsninger.

Et lite frø er sådd i vår digitale blomsterpotte. Nettsider kan nemlig lages klimavennlige ved effektiv utnyttelse av ressursene, ryddig struktur, optimaliserte bilder og bevisste valg om kode og design. Fonter som er innebygd i stedet for nedlastet, bilder i webp-format, mørkere farger som bruker mindre strøm. Små tuer kan velte store lass.

Som en del av sertifiseringsprosessen landet vi på nettopp dette – Frö – som blir et av flere produkter vi leverer til bedrifter med miljøbevisste og innovative ledere. Første nettside er allerede levert på denne løsningen for Sentrumsparken Ål. Se sentrumsparkenaal.no.

Regnestykket

Ifølge Website Carbon Rating System er det globale gjennomsnittet for nettsideutslipp omtrent 1,76 gram CO₂ per visning. Det betyr at en helt vanlig nettside med 10 000 visninger i året vil slippe ut rundt 17,6 kg CO₂.

Til sammenligning: En flyreise tur/retur Oslo–Bergen i økonomiklasse slipper ut 309 kg CO₂ per passasjer, (med et Boeing 737-800) ifølge Myclimate.org.

Det betyr at én slik flytur tilsvarer utslippet fra nesten 176 000 nettsidevisninger – av den typen folk flest har. Med en optimalisert Frö-nettside – som kan komme helt ned i 0,09 gram CO₂ per visning – tilsvarer den samme flyturen hele 3,4 millioner visninger.

Det setter ting i perspektiv.

Effektiv kode, minimalistisk design og bærekraftig hosting utgjør faktisk en forskjell.

Skjermdump fra Sentrumsparkenaal.no

De fleste undersidene på dette nettstedet slipper ut 0.13g CO2 pr. visning, som er 87% bedre enn snittet. Selv leilighetsvelgeren bestående av 64 bildefiler er 14% bedre enn snittet. Varemerket Frö er diskret markert i bunnlinjen, sammen med målingene fra Green Web Foundation.

 

✄ - - - - - -

Bildet i toppen er tatt med en skarp telelinse, og sydd sammen av 31 bilder. Detaljenivået er så høyt at du kan se skispor fra toppen og ned i nord-øst, og du kan telle heismaster i Hallingskarvet Skisenter i nordvest. Bildet har blitt en bestselger.