Etter noen dager i Vågå i januar 2025 gjorde jeg meg noen tanker om kvalitet.
I bedriftssammenheng hvorfor det er verdt å bruke tid på en tilsynelatende treg prosess, for å jobbe mer effektivt digitalt, og dermed heve kvaliteten på våre produkter.
Morten Krogvold har holdt workshop gående i Vågå siden 1989 og 35 år etter, står vi ved et veiskille i fotokunsten. Maskinlæring og teknikk er morsomt, men flere og flere går tilbake til røttene innen fotofaget. Fordi det er et håndverk, og utvilsomt ekte.
Verdien av en analog prosess
Salget av analog film har økt kraftig. Til og med den lokale butikken Brye Foto & Musikk har fersk film og mørkeromskjemi i hyllene sine. Flere unge får i disse dager interesse for analog film og langsomme prosesser – why?
De fleste har jo en telefon som tar bilder med massevis av megapixler og sender bildene til «skya» før du rekker å si «minnekort».
Jeg tror økning i salg av analoge fotoprodukter, har noe å gjøre med roen og fokuset det gir å jobbe analogt. Ingen modell kan forlange å se bilde før etterarbeidet er gjort. Dessuten har hver eksponering en kostnad, og det er en mer omstendelig prosess å ta bilder på denne måten. Fra motiv, til fremkalling, kjemisk print, tørking, eventuelt toning, pressing og retusjering.
Denne gangen i Vågå, hadde Vidar Kringsjaa (Arkivprodukter AS) med seg en liten del av sin fotohistoriske samling, med originaler av «carte de visite» og originale silver print fra 1800-tallet. Carte de visite er forresten en patentert størrelse som fremdeles brukes på dagens visittkort og bankkort (54x89mm). Som en fun fact, fordi Hallingcast forhandler Fujifilm, kan vi nevne at dette er samme størrelse som print fra INSTAX Mini.
I tillegg fikk vi en demonstrasjon av et kamera fra 1800-tallet.
Våtplate-teknikk. Se filmen under:
Tid
Vi har det jo travelt med det vi driver med. Tid er penger, som du vet. Det som er så fascinerende er at man ofte forlanger kvalitet, samtidig som man vil ha det så rimelig som mulig.
Jeg synes det er fascinerende fordi det spenner over flere fag. Ikke bare det visuelle eller kreative. Ville du satt opp en brakkerigg til kontor, om du visste at kundene forventet at du holder til i et moderne miljø? For min del vil jeg heller betale litt mer, om kvaliteten betyr større betalingsvilje i andre enden.
Arbeidsro
Den arbeidsroen man får – enten man er alene eller sammen med noen andre – i et mørkerom er helt uslåelig. Det sildrer i skyllevannet, man har satt på noe god musikk og man jobber med hendene for å fremkalle resultatet. Mobiltelefon og andre skjermer (kilder til forurensede lys) er strengt forbudt.
Konseptet fra den langsomme prosessen er det veldig lett å adaptere til virkeligheten – den digitale verden vi lever i. Når jeg kommer inn fra film- eller fotooppdrag så lukkes døren bak meg, og inspirert fra metodene i mørkeromet tar jeg med meg en arbeidsro. Telefonen står på lydløs.
Refleksjon
Har du sett filmen om Gunnar Sønsteby, No. 24? Jeg skulle ønske jeg så den på kino i stedet for Netflix. Historien og dramaturgien er utvilsomt veldig god – så god at jeg ville se rulleteksten. Dessverre må man nærmest sloss med fjernkontrollen for å få sett filmen ferdig med rulletekst på tjenester slik som Netflix. Musikken som komponisten har laget for rulleteksten, forsterker historien, og tar oss tilbake til hverdagen i riktig tempo.
Strømmetjenestene er livredde for at du skal finne på noe annet enn å holde deg på plattformen, og det går ut over kvaliteten av filmopplevelsen. NRK og TV2 er ingen unntak, med henholdsvis 30 og 16 sekunder margin for rulletekst og neste program på listen. Jeg synes dette er et godt eksempel på hvor travelt vi har det.
Vis oss at bedriften din leverer kvalitet!
- Hyr inn en fotograf. Ta profesjonelle bilder av de ansatte, i stedet for å godta et uskarpt, skeivt bilde tatt i hastverk med en mobiltelefon – er ikke de ansatte en viktig ressurs for bedriften?
- Fortell historien din med film. La et lite produksjonsselskap lage noen gode filmer om bedriften din – ikke overlat dette til en rimelig snarvei fordi du kan.
- Invester i en nettside som snakker til målgruppen. Nettsidene burde speile bedriftens visuelle identitet, ikke baseres på en tilfeldig mal som ignorerer hardt, møysommelig arbeid.
Jeg er overbevist om at noen dager i mørkerom var gull verdt for mine digitale interesser. Helt sikkert, er det at jeg har funnet en god måte å skille jobb fra hobby, og at det ene forsterker det andre.
Ser frem til å høre fra deg. Gi et "stjernekast" om du vil ha mer av denne typen innhold.