Skip to Content

Hva er forskjellen på et kommunikasjonskonsept og en idé?

Kommunikasjon
Den sagnomsuste potetchipsen Kantefølflak m/Brunost på Turtagrø. Foto: Tore F. Lie

Som i andre bransjer har markedsføringsfagfolk sitt eget fagspråk, ord og uttrykk som ikke er direkte selvforklarende. Noen av disse er viktigere enn andre.

Annonsering, tilbud og kampanjer har vanligvis en umiddelbar, men dessverre kortvarig, effekt. Selv om aktiviteten er høy, er det ofte for stor spredning og variasjon til å utvikle selskapets identitet/merkevare.

Et kommunikasjonskonsept er en variant av det som tidligere ble kalt et "varig inntrykk", det vil si det målgruppen tar med seg i tillegg til tilbudet. Når alle annonser og kampanjer er basert på kommunikasjonskonseptet, vil du over tid utvikle selskapets omdømme eller merkevare.

Hvis du ønsker å undersøke dette nærmere, er du velkommen til å bruke vår arbeidsmetode, som du finner på hovedsidene. Kommunikasjonskonseptet er et tema under punkt 3 i metoden, under forutsetning av at du har besvart punkt 1 og 2 først.

Kommunikasjonskonsept. Foto: Tore F. Lie

Her er en praktisk demonstrasjon fra vårt søsterselskap Kantefølflak AS.

De fleste nordmenn nyter friluftsaktiviteter, spesielt fotturer. Det er en populær og typisk norsk status i å kjøpe et produkt som plasserer deg i kategorien "fjellfolk."

En idé. Foto: Tore F. Lie

Bruken av Norgesglasset for emballasje er en idé; det tradisjonelle glasset i seg selv vekker assosiasjoner til turer og lokalmat, kanskje til og med gode minner fra barndommen. I dette eksempelet viser vi at idéen bygger på konseptet, og forsterker Kantefølflaks ønskede posisjon.

Kantefølflak ble også "oppfunnet" i Hol i Hallingdal, sannsynligvis Norges høyest beliggende chipsprodusent. Konseptet "Chips for Fjellfolk" - understreket av emballasjedesignet - gjør at produktet skiller seg tydelig ut fra konkurrentene på butikkhyllen.

En idé som forsterker konseptet. Foto: Tore F. Lie

Pakkene fra 2024 inviterer målgruppen til å engasjere seg med produktet ved å dele sine turopplevelser og minner. QR-koden åpner en kundereise der forbrukerens egne turbilder bidrar til målet om at Kantefølflak skal erobre alle fjell og topper i Norge og noen i utlandet.

Foto: Pempa Tashi

En av våre kunder, Frank Løke, var blant de første som omfavnet ideen om å ta med seg Kantefølflak på en fjelltur. Her nyter han og Kristin Harilia Chips for Fjellfolk på K2 (8611 meter over havet) sommeren 2022.

Når lille Kantefølflak fra Hol i Hallingdal har klart å bygge et gullkonsept med et budsjett nær null, så kan alle klare det!

Lykke til!